اخبار اقتصادی
چاپ00017:59 - 1403/07/03

اختصاصی کارگر آنلاین

اعتماد عمومی به سازمان فرهنگی هنری از بین رفته است | سوالات بی‌پاسخ و لزوم شفافیت برای نحوه خروج تابلوها از موزه امام علی

کارگر آنلاین | در روزهای اخیر، موضوع مفقود شدن ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری از موزه امام علی شهرداری تهران به یکی از چالش‌های جدی مدیریت فرهنگی شهر تهران تبدیل شده است. این تابلوها شامل آثار هنری برجسته‌ای از هنرمندان معروفی چون عنایت‌الله نظری‌نوری، علی‌اکبر صادقی، هانیبال الخاص، آیدین آغداشلو و دیگر هنرمندان مطرح بوده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین ، در روزهای اخیر، موضوع مفقود شدن ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری از موزه امام علی شهرداری تهران به یکی از چالش‌های جدی مدیریت فرهنگی شهر تهران تبدیل شده است. این تابلوها شامل آثار هنری برجسته‌ای از هنرمندان معروفی چون عنایت‌الله نظری‌نوری، علی‌اکبر صادقی، هانیبال الخاص، آیدین آغداشلو و دیگر هنرمندان مطرح بوده‌اند.

تابلوها برای نمایشگاهی در خارج از کشور به موسسه «نگاره آفاق مهستان» (نام) تحویل داده شده‌اند. اما نه‌تنها این نمایشگاه برگزار نشده، بلکه تابلوها نیز به موزه بازنگشته‌اند.

اظهارات اعضای شورای شهر

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در جلسه شورای شهر از ارزش مالی و معنوی این آثار خبر داد و تأکید کرد که تنها یکی از تابلوها حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد. وی همچنین اظهار داشت که پیگیری‌های زیادی برای بازگشت این آثار انجام شده، اما تاکنون بی‌نتیجه بوده است. امانی این مسئله را به‌عنوان یک بحران فرهنگی جدی مطرح کرد.

زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این ماجرا، از بی‌توجهی مسئولان به میراث فرهنگی و هنری شهر انتقاد کرد و خواستار شفافیت در عملکرد مدیریت فرهنگی شهرداری شد.

نقش سازمان فرهنگی و هنری و مجوز خروج تابلوها

گزارش‌های موجود حاکی از آن است که این تابلوها با دستور مستقیم مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، و با تایید آقای غیور مداح، مسئول بازرسی سازمان، بدون دریافت ضمانت بازگشت به موسسه «نگاره آفاق مهستان» (نام) برای برگزاری نمایشگاه واگذار شده‌اند. با این حال، مدیر حراست سازمان فرهنگی هنری که از سمت خود برکنار شد این فرآیند را تأیید نکرده و مجوزی برای خروج تابلوها صادر نکرده است.

فروش تابلوها و وضعیت نامعلوم باقی آثار

براساس گزارش‌های منتشر شده توسط سایت World Art Dubai و روزنامه سازندگی، ۱۴ اثر از این تابلوها در دوبی به فروش رسیده‌اند و از باقی آثار خبری در دست نیست. تابلوهای مفقود شامل آثار هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور و صادق تبریزی بوده‌اند و این نگرانی وجود دارد که آثار دیگری نیز در شرایط نامعلومی قرار داشته باشند.


سوالات بی‌پاسخ و لزوم شفافیت بیشتر

این حادثه نگرانی‌های جدی در مورد نحوه مدیریت و نظارت بر دارایی‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران ایجاد کرده است. چرا تابلوهای هنری نفیس بدون ضمانت و هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و نهادهای مربوطه از موزه خارج شده‌اند؟ چرا حراست سازمان فرهنگی هنری مجوز این خروج را صادر نکرده و نقش موسسه «نگاره آفاق مهستان» در این روند چه بوده است؟

شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری باید در این زمینه پاسخ‌های شفافی ارائه کنند تا اعتماد عمومی دوباره برقرار شود و مشخص شود که چه برنامه‌هایی برای بازگرداندن آثار به موزه و جلوگیری از تکرار این حادثه در نظر گرفته شده است.


واکنش سید احمد علوی به ماجرای تابلوهای موزه امام علی(ع)

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورا، در واکنش به این ماجرا بیان کرد: "اگر این موارد ۱۰ روز پیش و پس از تذکر آقای امانی مطرح می‌شد، شاید بحث‌های این‌چنینی پیش نمی‌آمد و امکان رصد دقیق‌تری وجود داشت." او همچنین تأکید کرد که به‌عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورا چندین روز پیگیری کرده تا گزارشی از این موضوع دریافت کند.

انتقاد مهدی عباسی از فروش تابلوها

مهدی عباسی، دیگر عضو شورای شهر تهران، در صحن شورا خطاب به مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری، انتقادات شدیدی به فروش تابلوها مطرح کرد. او گفت: "تعدادی تابلو با قیمت ۱۴۰۰ دلار فروخته‌ایم، آن وقت شد افتخار ملی؟ این برای من و شما خیلی زشت است!"

با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود شهرداری تهران و نهادهای مرتبط با شفاف‌سازی و ارائه گزارش‌های کامل درباره سرنوشت این آثار اقدام کنند تا اعتماد عمومی نسبت به مدیریت میراث فرهنگی و هنری شهر بازسازی شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
سامانه بتا بانک رفاه کارگران